-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1429 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

اين همه تشريفات كه براي ورود بعضي از مسئولان جمهوري اسلامي صورت ميگيرد، منع شرعي ندارد؟

اگر تشريفات براي مسئولان نظام موجب اسراف، تبذير و از بين بردن بيت المال شده و با شأن و موقعيت جمهوري اسلامي همسويي نداشته باشد، حرام بوده و جايز نيست. بر اين اساس بايد مسئولان نظام ساده زيست بوده و بيت المال را رعايت كنند، زيرا يكي از ويژگيهاي حكومت ديني در ساده زيستي و دوري از تشريفات ظهور ميكند.

امام علي(ع) ساده زيست بوده(1) و مديران حكومتي خويش را به ساده زيستي فرا ميخواند.(2) ساده زيستي موجب ميشود كه مسئولان نظام بيشتر مشكلات اقتصادي مردم را درك كرده و در تصميمگيريهاي آنها مشكلات مردم تأثيرگزار باشند، از همين رو است كه امام علي(ع) يكي از علل ساده زيستي خويش را همدردي با فقيران دانست.(3)

امام راحل(س) بارها مسئولان نظام را به ساده زيستي و دوري از هر گونه تشريفات دعوت نمود كه متأسفانه برخي از مسئولان اين مسئله را ناديده ميگيرند. در عين حال بايد اين مطلب را مدّ نظر قرار داد كه ساده زيستي به گونهاي باشد كه اسلام و حكومتي ديني متهم به دنيا گريزي نشود. اگر مسئولان نظام در استقبال از رهبران جهان به گونهاي رفتار نمايند كه تصور شود اسلام با پيشرفتهاي علمي مخالف بوده و هنوز مانند انسانهاي عقب مانده زندگي ميكنند، اين رويكرد قابل قبول نيست. بر اين اساس مسئولان نظام بايد در بهرهگيري از بيت المال به گونهاي بهره گيرند كه از تشريفات پرهيز شده و آموزههاي دين درباره دنيا نيز زير سؤال نرفته و شأن مقام جمهوري اسلامي در تمام ابعاد حفظ گردد.

پي نوشتها:

1. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج 2، ص 108 به بعد.

2. نهج البلاغه، نامه 45.

3. سيري در نهج البلاغه، ص 224 به بعد؛ مناقب آل ابي طالب، ج 2، ص 101؛ دانشنامه امام علي(ع) ج 4، ص 185.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.